Видове филтри и защо са ни необходими?

В момента съществуват огромно количество аксесоари за фотография. Някои от тях са помощни, като статив, дистанционно или нивелир, докато други се отразяват пряко на финалното изображение (цвят, контраст, динамика). Днес ще си поговорим малко за това какво представляват фотографските филтри, както и кога и защо да ги използваме.

Първо да се запознаем с основните видове и после ще разгледаме и какъв е ефектът им.

  • UV филтри
  • Поляризационни CPL филтри
  • Неутрални ND филтри
  • Градиентни филтри
  • Инфрачервени филтри
  • Цветни филтри
  • Ефектни филтри

Както виждате, има доста разновидности, породени от нуждата на фотографите. Без съмнение най – използваните филтри днес са CPL, UV и ND филтрите. Нека разкажем защо.

1. UV – тези филтри са прозрачни и почти не оказват влияние на снимката. В миналото, още при лентовата фотография, са се използвали при снимане на морското равнище или над 2000м. Това се е налагало, тъй като филмовата лента е била доста чувствителна на UV лъчите, а при тези условия те са най – силни. Филтрите блокират тези лъчи, намаляват маранята в далечината и премахват синкавия оттенък. В цифровите фотоапарати обаче, пред самата матрица има сандвич от няколко филтъра, един от които е UV. Освен това, автоматичният баланс на бялото се грижи да няма нежелани цветни оттенъци в снимките. Така ролята им в момента остава най – вече защитна, да пазят челната леща на обектива от надраскаване и износване. При някои влаго и прахозащитени обективи монтирането на филтър отпред, завършва защитата (тъй като дори тези обективи имат процепи и работни хлабини в предната част, откъдето може да проникне прах или водни капки).

filters-types (1)

При избора на филтър трябва да се съобразят някои неща. Размерът, марката и класа. Размерът обикновено е ясен, на самия обектив отпред  е написан диаметърът за филтри. На професионалните обективи обикновено е 77мм, а на обективите в комплекта към по – ниските класове фотоапарати 52мм или 58мм.

filters-types (2)

Различните марки, предлагат различно качество и цена. Евтините филтри много често са с ниско качество и създават нежелани ефекти (свалят остротата и контраста на изображението, увеличават нежеланите отражения - lens flare, добавят оттенъци в снимката въпреки, че се водят цветово неутрални и др.). Освен това, евтните филтри се правят от по – тънко и крехко стъкло. Изпускането на обектив с такъв филтър, може да доведе до счупване на филтъра и поражения на челната леща на самия обектив. Качеството се определя както от цената, така и от класа. Например филтрите на Hoya от серията Pro 1 Digital и HD са високо качество и влиянието им върху крайното изображение е изключително ниско. HD серията е с много здраво и устойчиво на надраскване стъкло, съставено от 8 слоя.

2. CPL филтри – това са едни от най – интересните филтри за пейзажната фотография. Техният ефект (за разлика от много други филтри) не може да се наподоби на 100% чрез обработка на компютъра. CPL премахва отблясъците и отраженията (от неметални повърхности) и насища цветовете. Например, ако снимате пейзаж в неподходящо време (по обяд), цветовете без филтъра са бледи, контрастът е висок и ако има листа в кадъра, те блестят от слънцето и тяхната текстура и цвят се губят. Чрез CPL, контрастът се изравнява, цветовете се насищат и отблясъците изчезват. При тях също като UV филтрите, има различни разновидности, според качество, покрития, здравина на стъклото и т.н.

filters-types (3)

В заключение мога да кажа, че поляризаторът е просто задължителен за пейзажи.

3.1. Неутрални ND (Neutral Density) филтри – те са тъмни и тяхната роля е да намалят светлината, която влиза през обектива. Казват се неутрални, защото не променят цвета и не вкарват оттенъци. Има различни видове според степента на затъмнение. Обикновено се отбелязват като ND2, ND4, ND8, ND64 и т.н., като ND2 намаля количеството светлина два пъти (или иначе казано затъмнява с 1 стоп), ND4 намаля четири пъти (2 стопа) и т.н.  Ако се представи във вид на формула NDx= 2^n  (като „x“ е единица на затъмнение на филтъра, а „n“ броя стопове които затъмнява. Така, ако един филтър затъмнява 6 стопа, номерът му по стандарта ще е 2 на степен 6 или просто ND64). Използват се поради няколко причини:

  • когато искате да снимате на много отворена бленда през деня и максималната скорост на затвора на фотоапарата не ви позволява. Например искате да снимате на бленда f/1.4 и за да изглежда нормална снимката, ви трябва 1/8000 от секундата, но на вашия апарат максималната е 1/4000. Това означава, че снимката ще стане по – светла с един стоп, отколкото трябва и ще има невръзвратимо прегорели области.
  • Когато искате да снимате течаща вода, която да изглежда като коприна. При това, слагате по – плътен филтър (например ND8) и затваряте блендата до f8 или повече. Тогава скоростта ви в повечето случаи ще е около 1 сек или повече. Фотоапаратът улавя движението на водните пръски в един кадър и ефектът е, че водата придобива вид на разпенено мляко или коприна.

filters-types (4)

3.2. Друг, също често срещан филтър в пейзажната фотография, е градиентният филтър. При тези филтри едната половина е затъмнена, а другата е прозрачна и не променя светлината. При снимане на много контрастна сцена, където небето е много светло, а пейзажът отпред е тъмен, те служат за балансиране на светлината и увеличават динамиката, която хващате в един кадър.Градиентните филтри са основно два вида:

  • Плоски, тип плочка.

filters-types (5)

filters-types (6)

Тяхното предимство е, че не сте ограничени при кадрирането и можете да си местите затъмнената част (градиента) нагоре-надолу. Минус е, че снимането с такива филтри е по – мудно и трудно, заемат допълнително място и имат нужда от допълнителни приставки, за да се закрепят за обектива. Системата се състои от:

- държач (holder) - на който се закрепват филтрите

- адаптер (adapter ring) – който се навива на обектива като стандартен филтър и на него се закрепва държачът

- филтър

filters-types (7)

Друг плюс на подобна система е, че веднъж щом сте си закупили филтрите и държача, единственото което трябва да си вземете, за да монтирате системата на друг обектив, е адаптер с подходящия диаметър. В зависимост от големината и фокусното разстояние на обектива, има различни размери държачи, адаптери и филтри. На пазара има много подобни системи: Cokin, Lee, Tiffen и др. В България се предлагат филтрите на Cokin , които са с добро съотношение цена/качество.

filters-types (8)

filters-types (9)

Резултатите с градиентите са впечатляващи и използването им спестява много часове обработка на компютър в последствие.

filters-types (10)

  • Кръгли – при тях недостатък е, че градиентът е винаги по средата. Това Ви ограничава много при снимането, а центрираният хоризонт рядко води до интересна композиция.

filters-types (11)

Предимство е малкият размер (не заемат повече място от UV и CPL филтрите) и това, че не изискват приставки, за да се монтират на обектива.

4. Инфрачервени филтри

Тяхната роля е да блокират видимата светлина и да пропускат само тази в инфрачервения спектър. Това води до визуално интересни и необикновени кадри.

filters-types (12)

Контрастът става изключително засилен, зеленината (тъй като отразява силно инфрачервена светлина) става ярко червена (примерите по – горе, са конвертирани в черно-бяло), небето става почти черно. За съжаление много от днешните фотоапарати имат филтър пред матрицата, който блокира по – голямата част от инфрачервената светлина. Това се прави, тъй като тя „замърсява“ цветовете във видимия спектър, а повечето хора все пак не снимат инфрачервена фотография. Като всеки филтър, IR блокиращият пред сензора не е на 100% ефективен и все пак съществуват варианти за подобен род снимки. За това Ви трябва задължително статив, тъй като времето за експонация е изключително удължено от филтъра пред матрицата.

5. Цветни филтри – използват се най – често при черно-бялата фотография. Различните цветове филтри, засилват контраста на опредeлен нюанс от черно-бялото изображение. Друго приложение е било за постигане на точен баланс на бялото при филмовата фотография. В днешно време ефектът им може да се постигне почти на 100% с обработка на компютър. Има основно три вида цветни филтри.

  • Кръгли филтри на резба

filters-types (13)

  • Гел филтри

При някои супер широкоъгълни обективи няма възможност да се използват обикновени филтри, тъй като челната леща е сферична и няма как да се монтират. При тях е предвиден слот в задната част на обектива, където могат да се слагат така наречените гел филтри. От тях има различни видове, обикновено цветни, но съществуват и инфрачервени.

filters-types (14)

  • Цветни филтри тип плочка – това са филтри за системите подобни на Cokin.

filters-types (15)

6. Ефектни филтри – този тип филтри вече рядко се използват, защото по – голямата част от ефектите им могат да се получат при обработка на компютър. От тези филтри има различни разновидности и с различно предназначение. Например, има филтър, който замъглява по – голямата част от снимката и само центърът е незасегнат, или пък изрязани в черен картон или пластмаса фигури, които променят формата на светлините в дефокус, филтри които превръщат ярките светлини в звезди с шест лъча и т.н.

filters-types (16)

filters-types (17)

Това са най – често използваните филтри във фотографията в момента. Както виждате, разнообразието и потенциалът са големи. Един английски израз описва добре възможностите „the sky is the limit“ :).

Материали и текст:

Неделчо Кадиев

Допълнителни материали:

google, wikipedia, kenrockwell, cokin site

Коментирай

Не сте въвели всички задължителните полета!

Вашият коментар бе публикуван успешно!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Задължителните полета са маркирани с *

Надежда | 05.12.2018 Отговори
Изключително полезна статия!
Божидар Атанасов | 18.03.2017 Отговори
Благодаря Ви!Добре че има хора като вас, които да отделят от свободното си време за да обяснят на начинаещите като мен какво е необходимо за една добра снимка.Всичко добро.

Най-популярни:

Най-ново от събития:
Най-ново от конкурси: