„Обективни“ размисли

Повечето запознати с фототехниката, когато чуят пейзаж, първо се сещат за широкоъгълни обективи и допреди известно време и аз бях един от тях. В това няма нищо необичайно предвид, че някои от най - добрите снимки на природата са заснети с обективи под 24mm. Разбира се както във всяко друго изкуство и във фотографията няма правила, и никой не може да ви каже, пейзаж се снима само с широкоъгълен обектив, портрет само с 85mm, макро само със 100+mm и т.н. Всичко зависи от вашата гледна точка, от това какво искате да предадете като усещане към зрителя, как да поведете погледа му към акцента на снимката и коя е най - добрата композиция в конкретния случай.

Истината е, че с широкоъгълни обективи могат да се правят най - лесно скучни и празни откъм съдържание снимки. Използването им е по - трудно, тъй като трябва да намерите конкретната гледна точка, с която да изпъкнат предимствата на тези обективи, а именно придаване на интересна перспектива и по - голяма дълбочина в снимката. Ако ги използвате като скъп заместител на панорамата, лесно може да се окажете с кадър, в който предният ви план е скучна плоската поляна без отличителен белег, а основният ви обект е някак мъничък в центъра на снимката. Всички сме виждали много такива снимки и именно затова трябва да ги избягваме.

IMG_3974Canon EOS 5D Mark II + Canon EF 17-40mm f/4L USM (17mm, ISO 100, 1/100, f/8)

 

Идеята на широкоъгълните обективи е да подчертаете обема, да накарате предния план да ви удари в лицето и да ви поведе погледа към акцента в снимката. Широкоъгълните обективи трябва да бъдат използвани много креативно за да уловите интересен момент и да накарате зрителя да се задържи повече от няколко секунди върху вашата снимка.

IMG_2861Canon EOS 6D + Laowa 12mm f/2.8 ZERO-D (ISO 100, 1/30, f N/A)

IMG_9873Canon EOS 6D + Canon EF 17-40mm f/4L USM (17mm, ISO 50, 1/5, f/16)

 

След всичко написано до момента, може да си помислите че използването на дълъг обектив за пейзажи е по - лесно, но ще трябва да ви разочаровам отново. Телеобективите компресират перспективата и правят снимката по - плоска. Отстоянието между обектите в кадър изглежда по - малко, все едно са наблизо един до друг. Това поставя някои ограничения кога и къде можем да използваме такова фокусно разстояние в снимките си и да изглежда добре. Добри примери където това работи при пейзажни снимки са планински върхове или склонове, където можем да търсим някаква геометрия или мащаб.

IMG_0262Canon EOS 6D + Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM (104mm, ISO 100, 1/160, f/5.6)

IMG_0109_capture10

Canon EOS 6D + Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM (108mm, ISO 100, 1/40, f/11)

SDIM5486_Sigma SD14 + 17-70mm f/2.8-4.5 DC (40mm, ISO 100, 1/160, f/5.6)

 

Използването на дълъг обектив, ни помага да акцентираме върху главния обект на снимката, да насочим зрителя точно където искаме и да подсилим композицията, с похвати като рамкиране.

stock-photo-69422565Canon EOS 60D + Canon EF 85mm f/1.8 USM (ISO 100, 1/160, f/5.6)

 

Можем лесно да подчертаем моменти като падащата по склоновете слъчева светлина в кадъра по - долу, които биха се загубили в широкоъгълната версия.

SDIM2320_Sigma SD14 + 17-70mm f/2.8-4.5 DC (53mm, ISO 100, 1/100, f/5.6)

 

Снимки от едно и също място изглеждат коренно различни заснети с различно фокусното разстояние. Усещането за мащаб и обем е друго, затова почти винаги ходя въоръжен с широкоъгълен и телеобектив и експериментирам.

Например вижте тази снимка с широк ъгъл 17mm на фулфрейм:

IMG_0267

Canon EOS 6D + Canon EF 17-40mm f/4L USM (17mm, ISO 100, 1/160, f/5.6)

Спрямо 104mm на фулфрейм от същата позиция (снимката от по - горе):

IMG_0262Canon EOS 6D + Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM (104mm, ISO 100, 1/160, f/5.6)

Забележете коренната разлика в информацията и усещането които ни носят двете снимки.

IMG_6592Canon EOS 60D + Canon EF 17-40mm f/4L USM (17mm, ISO 100, 1/10, f/8)

 

В снимката с дълъг обектив, можем по - добре да преценим мащаба на сгушената хижа спрямо величието на планината. В широкоъгълния варант по - горе може би сте видели хижата, но главните акценти са планината, езерата и изгряващото слънце. Чрез използване на телеобектив изместваме рязко "фокуса" на снимката, правейки хижата по - значима.

IMG_6635_cropCanon EOS 60D + Canon EF 85mm f/1.8 USM (ISO 100, 1/20, f/8)

 

В примера по - долу, снимайки с по - дългофокусно разстояние можем да подчертаем острите зъбери на планината спрямо плавните извивки на обраслите с иглолистни дървета хълмове на преден план.

SDIM5468

Sigma SD14 + 17-70mm f/2.8-4.5 DC (23mm, ISO 100, 1/40, f/5.6)

SDIM5461_orgSigma SD14 + 17-70mm f/2.8-4.5 DC (53mm, ISO 100, 1/80, f/4)

 

С израстването си като фотограф, смятам (и се надявам), че съм успял да превъзмогна синдрома на начинаещите да свързват типа фотография с определен набор обективи. Важно е да знаете какво искате да постигнете и да използвате техниката просто като средство да го реализирате. Както пейзаж може да се снима с широкоъгълен и теле обектив, така и за портрет може да се използва широкоъгълен вместо теле обектив.

Например в този си вариант по - долу, снимката фокусира вниманието на зрителя към сгушените къщи на Мелник, сред хълмовете, а огряните с последните залезни лъчи склонове водят погледа към тях и създават диагонали в кадъра.

IMG_0287Canon EOS 6D + Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM (300mm, ISO 100, 1/30, f/8)

Докато ако снимаме на по - малко милиметри, можем да преценим в снимката после мащаба и съотношението между къщите и планината.

IMG_0281Canon EOS 6D + Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM (116mm, ISO 100, 1/25, f/8)

 

Не трябва да си поставяме ограничения като творци, а да се мъчим да разчупим догмите и да се развиваме. Всеки снимащ с течение на времето усеща промяна и еволюиране на вкусовете му, дали от личностно израстване, или повлияно от стила на любим автор, но все пак важно е да изпитваме удоволствие от това което правим. Това съм сигурен, че зрителите ще видят и оценят.

А вие какви обективи използвате за пейзажи? Кажете ни в коментарите и анкетата.

Текст и снимки:

Неделчо Кадиев

Коментирай

Не сте въвели всички задължителните полета!

Вашият коментар бе публикуван успешно!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Задължителните полета са маркирани с *

Павел | 20.04.2017 Отговори
Благодарности за полезната статия! Ще споделя и аз скоро панорамни снимки за да си изкажете мнението

Най-популярни:

Най-ново от събития:
Най-ново от конкурси: