Първи впечатления: Panasonic GH5 (видео)

panasonic_gh5

Още когато от Panasonic обявиха GH5 на Photokina миналата година, стана ясно че това ще е фотоапаратът с най - голяма видео насоченост на пазара (поне към този момент). От Panasonic имат традиции с GH сериите си, като всички са били еталон за качество на видеото за времето си. GH4 беше един от първите фотоапарати на пазара, който въведе 4K видео (първият е Canon 1D Cinema, който беше обявен 2012г.) и последните няколко години беше използван от професионалистите и аматьорите видеографи като главна или второстепенна камера. Конкуренцията не спи обаче и от 2014г., когато беше обявен GH4 излязоха много модели със същите или по - добри видео спецификации. От Panasonic отвърнаха на удара с GH5, който е най - доброто им предложение до момента. Нека видим какви са новостите.

 

Видео възможности:

Видео резолюцията е отново 4K, но този път с 60 кад./сек, а кадансът е увеличен от 96-те кад/сек на 1080p при GH4, до 180 кад./сек. на 1080p при GH5. Но най - голямата новина е, че за пръв път при Panasonic има възможност за запис на 10 битово 4K видео със семплиране 4:2:2 директно на картата, а не чрез външен рекордер. Това означава, че имаме значително повече тонална информация във файловете и те търпят доста по - голяма обработка. Новата възможност доближава клиповете с една крачка към RAW видео формата. Това е чудесна новина за хората които искат да постигнат определен визуален стил на видеото си, но формата на стария модел ги е ограничавал с по - малкото си информация и по - лесното постеризиране при обработка. Другата голяма новина е липсата на кроп при снимане в 4K видео. Старият модел GH4 имаше допълнителен кроп на вече така или иначе малкия сензор при снимане на 4K видео, но GH5 избягва това като вече се използва цялата ширина на сензора. Това предоставя по - добро качество, с по - нисък шум и по - висока острота (заради ресайза от пълната резолюция до 4K). Сред другите подобрения са опцията за Waveform и Vetroscope. За незапознатите ни читатели, Waveform е нещо като хистограма за напреднали, показваща не само количеството пиксели с определена яркост, а и къде се намират точно в кадъра, докато Vetroscope показва информация за наситеността и нюанса на цветовете. Чрез тези инструменти е по - лесно да се уеднакви картината като експонация и цвят между няколко фотоапарата, които се използват едновременно за един проект. С фърмуер ъпдейт по - късно тази година, от Panasonic обещават да добавят като опция впечатляващите 400mb/s битрейт при заснемане на 4K видео.

panasonic_gh5_waveform

Ново при Panasonic GH5 е възможността да се използва автоматично ISO при видео заснемане.

Panasonic-GH5_top_movie

От Panasonic са намерили интересно решение за добавяне на XLR изходи, които се използват при професионалното видео, като заедно с GH5 пускат допълнителен аксесоар монтиращ се на обувката на светкавицата. Чрез него, потребителите получават два XLR изхода и запис на звук с 96kHZ и 24 бита.

panasonic_gh5_xlr

 

Фото възможности:

За снимки подобренията също не са малки, като най - голямата новина е новият CMOS сензор с ~20MP, който е без лоу пас филтър за по - добра острота на изображенията (като недостатъкът е предпоставка за появата на "ефект" моаре в зоните с фин детайл в снимката). Фотоапаратът има и нов по - добър алгоритъм за следящ фокус, 5 осева сензорна стабилизация, която работи заедно със стабилизацията на обектива за да подобри ефективността си още повече и 9 кад/сек с автофокус. Визьорът е един от най - добрите на пазара с 3.6 милиона точки и 0.76x големина. Гледката през него е впечатляваща и е много близо като усещане до хубав оптичен визьор. По управлението най - голямата промяна е добавеният джойстик за смяна на автофокусните точки. Това е като допълнение към съществуващия начин за смяна на фокусните зони чрез тъчскрийна.

panasonic_gh5_viewfinder&joystick

Първи впечатления:

Всички нововъведения не са революционни, но се натрупват и превръщат GH5 в една наистина нова, по - добра универсална машина, с мощни видео и фото възможности. Като лични впечатления мога да кажа, че харесах новия джойстик за избор на фокусните точки, както и новите менюто с цветно кодиране, които помагат на човек много лесно да се ориентира в плетората от настройки и възможности, които тялото предлага. Фокусът е много бърз при единично фокусиране, без да се усеща характерното за контрастния метод пулсиране. Тук явно технологията на Panasonic DFD (Depth from Defocus), оказва голяма роля. Следящият фокус е подобрен спрямо предходния модел, но не мога да кажа, че е вече на 100% конкурентен на фазовия при DSLR фотоапаратите. Това може да се дължи донякъде и на това, че фокусният мотор на обектива с който разполагах за теста не беше достатъчно бърз, тъй като във визьора фокусните точки следваха бързо и много точно дори сравнително бързо движещи се обекти, но в последствие след като свалих снимките на компютъра, фокуса не винаги беше съвсем прецизен. Тялото е малко по - голямо от предходния модел, но от това ергономията  е подобрена и мога да кажа, че е може би най - удодбното за работа безогледално тяло с което съм снимал. Разбира се както всички GH серии, тази също е оптимизирана най - вече за качествено видео. Изпробвах двата най - интересни режима: 4K видео със семплиране 4:2:2 и 10 бита и Full HD със 180p. И в двата режима съм впечатлен от качеството и детайла на материала. Цветовете са ярки и красиви, но и натурални, автоматичния баланс на бялото е точен и остротата е на ниво. В много случаи човек може да използва някои от готовите цветни профили и да извади завършен резултат без да си играе с color grading. Може да се уверите в думите ми със заснетото видео с GH5, което съм прикачил по - долу.

 

 Благодарение на предоставената ми от Panasonic мострена бройка GH5 + обектив Leica DG VARIO-ELMARIT 12-60mm f/2.8-4.0 ASPH. POWER O.I.S. успях да се докосна до нововъведенията на модела и да заснема кратко видео с комбинацията. Приятно гледане!

Снимането в 10 бита 4K ми позволи да направя корекции на ескпонацията в последствие и успях с лекота да постигна визията която исках за клипа. Един от недостатъците с които се сблъсках е свързан най - вече с обектива. Повечето обективи за безогледалните фотоапарати са с електронен фокус. Това означава, че вместо директно да е зацепен механично, рингът за фокуса на обектива се върти безкрайно и просто подава команди към фокусния мотор на какво разстояние или пък колко бързо да измести лещите на обектива. Това не е проблем при снимките, но при видеото не позволява да се правят прецизни и бързи преходи на фокуса от един обект в кадър на друг. Нека поясня: когато обективът е с електронен фокус, при завъртане на гривната фокуса се променя спрямо скорстта с която я въртим, например ако се завърти бързо и рязко, фокусът се сменя много бързо, ако се върти бавно и плавно, фокусът съответно пълзи бавно. Проблемът е, че когато се включи запис на видеото от Panasonic са решили, че всички промени във фокуса трябва да стават много бавно и плавно, което ми попречи на няколко пъти или пък ми трябваха много проби, докато нацеля резултата който целях. Няколко пъти ми се случи да въртя гривната със скорост която смятах за бърза, а фокуса във видеото се сменяше много бавно и в крайна сметка тъй като естеството на заснетия материал не позволяваше използване на статив и затова снимах от ръка, при въртенето на гривната разклащах фотоапарата и кадъра в последствие не можеше да бъде използван. Също така се случваше, в раздразнението си да завъртам гривната много бързо и тогава фокуса скачаше рязко и често подминаваше позицията, която исках. В крайна сметка смятам, че най - лесно в такива случаи е човек да снима с напълно ръчнофокусни обективи, където гривната за фокуса е директно зацепена и корекциите са моментални и със скорост каквато ние искаме.

Slow motion видеото също е пристрастяващо и колкото повече снимате в този режим, толкова повече идеи могат да ви се завъртят в главата за нови и интересни начини да използвате тази възможност. В този смисъл, това е едно от малките технически постижения, които действително могат да развият вашата креативност и въображение. Като единствен недостатък на slow motion видеото е малко по - ниското качество, спрямо 4K режима. Шумът в сенчестите места на кадъра е по - засилен, динамичния обхват от това страда и изглежда, че в този режим се използва line skipping метод за четене от сензора, тъй като се вижда и съвсем лек ефект на моаре в детайлните зони в кадъра. Може да видите в семплите по - долу за какво става въпрос точно.

 

 

 

Финални думи:

Мога да кажа като обобщение с няколко думи: ако търсите фотоапарат с възможно най - високо качество на снимките, GH5 не е най - добрият вариант. Фотоапаратите с размер на матрицата APS-C или Full frame предлагат по - високо качество на високо исо, въпреки че m4/3 фотоапаратите стават все по - добри. Най - големите разлики са от 1600 ISO нагоре, където се усеща значително предимство при по - големите сензори. Ако търсите възможно най - добрия фотоапарат за видео, като качество при всякакви условия, отново GH5 изостава с една крачка зад Sony A7s, който с огромната си матрица предлага изключително нисък шум и страхотна динамика, но и на близо двойна цена.

Това в което GH5 е най - добър, е че инжинерите от Panasonic са уцелили златната среда и може би това е фотоапаратът с най - добро съотношение качество и възможности, спрямо цената си за един прохождащ видеограф на пазара днес. А това постижение не е никак лесно и от Panasonic заслужават адмирации. Видеото е с високо качество като острота, детайли и цветове. GH5 предлага неизброимо количество инструменти и възможности за да улесни заснемането на видео и обработката в последствие. Ергономията поне за мен е най - добрата и интуитивна от всички безогледални фотоапарати на пазара в момента, а предвид и цената му, това няма как да не покаже решимостта на Panasonic да превземат отново позагубените си позиции във видео хибридните решения.

Плюсове:

+ новият подобрен сензор с 20MP и без Low pass филтър, предлага увеличена резолюция без негативен ефект за шума

+ значително подобрени видео възможности с 10 битово видео с 4:2:2 семплиране директно във фотоапарата и четене на целия сензор

+ подобрена ергономия и удобство на работа, чрез добавения джойстик, подобрения захват и новите менюта с цветно кодиране

+ подобреният алгоритъм за фокуса го прави по - бърз и надежден

+ един от най - добрите електронни визьори на пазара

Минуси:

- по - висок шум на големи ISO стойности спрямо конкуретни модели
- при 180 кад./сек. на Full HD се вижда моаре в зоните с фин детайл и шумът в тъмните зони е по - силен

 

текст и материали:

Неделчо Кадиев

Коментирай

Не сте въвели всички задължителните полета!

Вашият коментар бе публикуван успешно!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Задължителните полета са маркирани с *

Най-популярни:

Най-ново от събития:
Най-ново от конкурси: