5 съвета за по-добри портретни снимки

Случвало ли ви се е да погледнете някоя портретна снимка и да не може да отделите поглед от нея? Просто да не можете! А питали ли сте се какво я прави толкова магнетична?

Не знам за вас, но аз често си задавам този въпрос. Кое прави един портрет наистина силен и въздействащ?

Отговорът има комплексен характер.

Първото и може би едно от най-важните неща е да предразположите човека,когото ще снимате. Да си модел не е лесно. Всъщност си е направо страшно. Повечето хора не знаят как да застанат пред фотоапарата. Вашата задача е да ги накарате да се отпуснат и да им помогнете. За да натрупате опит с това може да започнате със заснемането на приятели и познати. Експериментирайте и с автортрети. Научите ли се сами да заставате пред фотоапарата, ще ви е много по-лесно да предразполагате останалите

1. Изберете акцент! Всеки е индивидуален. Един има изразителен поглед, друг лъчезарна усмивка. Показвайте най-хубавата страна на хората и избягвайте израза "Хайде сега, погледни към мен и се усмихни."

portrait-tips-dilyana-gergova (10)

Въздействието на една снимка идва от емоцията, която предава. Естествено очите и усмивката не са единствените елементи, върху които да насочите вниманието на зрителя. Използвайте езика на тялото.

portrait-tips-dilyana-gergova (9)

Снимката горе е направена по време на гроздобера в село Лютиброд. Докато баба Яна ме убеждаваше да пробвам гроздето аз клекнах ниско и снимах. Смятам, че най-силната част в този кадър са ръцете. Изкривените от работа старчески ръце.

2. Планирайте. Портретите могат да бъдат спонтанни и непринудени, но в много случаи са и планирани. Когато решите да снимате и имате време за подготовка, съобразете и дрехите на вашия модел. Избягвайте блузи с набиващи се на очи надписи и картинки. Те отвличат вниманието от изражението на човека на снимката.

portrait-tips-dilyana-gergova (8)

Всичко в кадъра трябва да насочва към главния обект. Не позволявайте погледa да се рее.

3. Композицията. Тук важат някои от правилата, които описахме в предната статия. Към тях ще добавя още няколко, които ще са от полза. Избягвайте кадриране, при което китките, глезените или коленете са отрязани. Когато искате да снимате в близък план и искате да вкарате ръцете в кадър просто оставете малко повече пространство. Също така не затваряйте пространството около лицето на модела. Оставете въздух.

4. Светлината. Ако снимате на открито използвайте златните минути около залез. Избягвайте шарената сянка, както и острата светлина. Обърнете внимание на сенките и внимавайте да не са много дълбоки. Може да използвате отражател за запълването им.

portrait-tips-dilyana-gergova (7)

5. Фонът. Независимо дали снимате в парка или в градска среда винаги има какво да включите в кадър. Обстановката подсилва настроението, което искате да предадете. Внимавайте за стърчащи обекти зад модела - стълбове, антени, знаци. Постарайте се да не "излизат" от главата.

portrait-tips-dilyana-gergova (6)

В процеса на снимане гледайте да комбинирате цветовете. Нека моделът не се слива със задния фон. Запомнете, в крайна сметка най-важното е портретът да създава някакво усещане, да предава дадена емоция и момент. Експериментирайте!

Дойде времето да се спрем и на обективите, които биха били подходящи за заснемането на портретни снимки. Подходящи е доста условно казано, тъй като всичко зависи от това какъв ефект искаме да постигнем.

Дали да пресъздадем човека в обкръжаващата го среда или да акцентираме силно върху него. Противно на разпространеното мнение, че портрети се правят само с приятно размазан фон, хубави такива могат да станат и с широкоъгълни обективи.

Те са подходящи, когато искате да покажете човека в средата, в която живее; да разкажете неговата история. Може да го снимате докато си седи вкъщи и си говорите или докато върши ежедневните си задължения. Тези портрети съдържат елемент на репортаж и обикновено имат някакъв социален характер.

За да стане ясно за какво точно говоря, ще дам пример с две снимки, направени с Canon EOS 40D и обектив Canon 17-40mm f/4L.

portrait-tips-dilyana-gergova (5)

portrait-tips-dilyana-gergova (4)

Първата заснехме в двора на баба Яна от село Лютиброд, а втората - в къщата, докато подготвя обяда. Както се вижда, на втората в кадъра влиза цялата кухненска посуда. От нея добиваме представа за бита и ежедневието й.

Имайте предвид, че широкоъгълните обективи леко изкривяват изображението, така че внимавайте главите на хората да не излизат прекалено големи. Естествено може това да е търсен ефект.

В случаите, в които обаче искате да акцентирате върху излъчването на вашия модел и искате да го изолирате от заобикалящата го среда, идват наред портретните светлосилни обективи.

Кои обективи за светлосилни и какво влияние върху снимката има това?

Светлосилата определя доколко може използвате обектива при неблагоприятни светлинни условия. Накратко, колкото повече може да се отвори блендата (т.е. по-малко число, напр. f/1.8) толкова повече светлина пропуска.

portrait-tips-dilyana-gergova (3)

Погледнете приложената схема. Колкото повече нараства числото, толкова по-малко светлина преминава и обратното. Другото, което е важно да знаете - колкото по-отворена е блендата, толкова по-малка е дълбочината на рязкост.

portrait-tips-dilyana-gergova (2)

Обърнете внимание, че при максимално отворена бленда задният фон е размит повече. При f/8 вече се четe надписа на чадъра отзад. При f/1.8 фонът е най-разфокусиран, което обикновнео е търсен ефект при портретната фотография. Когато снимате на толкова отворена бленда, уверете се, че сте фокусирали правилно преди да натиснете спусъка. При снимане на групови портрети затваряйте блендата повече, защото иначе има риск не всички хора на снимката да са на фокус.

Ако се ориентирате към портрети и сте решили да си търсите обектив, може да се спрете на твърдите 50mm и 85mm, които са с голяма светлосила. Те са удобни за работа и от гледна точка на това, че ще може да сте по-близо до модела и лесно да комуникирате. Разбира се и някой дългофокусен обектив ще ви свърши работа. При тях обаче ще се наложи да сте на малко по-голямо разстояние от модела.

portrait-tips-dilyana-gergova (1)

Снимката горе е правена с Canon 70-200mm f/4L, на бленда f/4. Както се забелязва, фонът не е толкова размит, но не е и била такава целта.

Ако трябва да обобщим, портретни снимки могат да се правят с широкоъгълни, твърди и дългофокусни обективи. Всичко зависи от ефекта,който се стремите да постигнете. Затова преди да започнете да снимате, помислете какво точно резултат търсите и какъв обектив ще е най-подходящ за реализирането му.

Текст и снимки: Диляна Гергова

Коментирай

Не сте въвели всички задължителните полета!

Вашият коментар бе публикуван успешно!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Задължителните полета са маркирани с *

Георги Петков | 02.05.2017 Отговори
Много добре описано и синтезирано. Стражотна статия на Диляна Гергова. Благодаря!
Nikolay | 06.10.2016 Отговори
0896344170 knigaza portetni snimky
Nikolay | 06.10.2016 Отговори
Koljostruva